کارگاه اتومکانیک دانشگاه صنعتی شریف

آخرین فرصت امتحان

 

آخرین فرصت امتحان برای دانشجویانی که در جلسات امتحان

 

 شرکت نکرده اند

 

 یکشنبه ۲۷/۱/۹۱  ساعت ۸:۳۰

 

مدت زمان امتحان ۳۰ دقیقه میباشد

 

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

برنامه درسی بخش اتومکانیک

کارگاه عمومی

در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویانی که کارگاه عمومی را میگذرانند در بخشهای ماشین افزار ، مدلسازی ، برق ، جوشکاری ، ورقکاری و اتومکانیک آموزشهای مربوط را در حد یک ششم واحد فرا میگیرند. مربی کارگاه عمومی بخش اتومکانیک تقریبا ۵ساعت فرصت دارد تا دانشجویان را بصورت عمومی با خودرو آشنا کند.در این یادداشت برنامه آموزشی کارگاهی برای این ۵ ساعت درج میشود.

جلسه اول:

ردیف

سرفصل مطالب

توضیحات

۱

 بخشهای مختلف خودرو  و  انواع آن

۲۰ دقیقه

۲

بخش تولید قدرت(انواع موتور)

۱۵ دقیقه

۳

اجزای اصلی یک موتور ساده

۱۰ دقیقه

۴

بخش تولید قدرت(سیکل یک موتور ساده پیستونی بنزینی)

۱۵ دقیقه

۵

بخش تولید قدرت(سیکل یک موتور ساده پیستونی دیزل)

۱۰ دقیقه

۶

علل چند سیلندر ساختن موتورها

۱۰ دقیقه

۷

ترتیب احتراق

۱۰ دقیقه

۸

قطعه شناسی (۵۰ قطعه)

۵۰ دقیقه

۹

مرور مطالب و رفع اشکال

۲۰ دقیقه

جلسه دوم:

ردیف

سرفصل مطالب

توضیحات

   ۱

مرور مطالب

۳۰دقیقه

۲

چگونگی عملکرد موتورهای انژکتوری بنزینی(پراید)

۴۵دقیقه

۳

شیوه عمل گیربکس معمولی(پراید)

۴۵دقیقه

۴

رفع اشکال

۲۰دقیقه

۵

امتحان

۴۰ دقیقه

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 کارگاه عمومی

جلسه اول - قسمت اول 

خودرو

خودرو مجموعه ای از قطعات طراحی شده مختلف می باشد که با نظم خاص و در ارتباط با یکدیگرطوری کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامین نمایند بنابراین وقتی به شکل ظاهری ان نگاه می کنیم فقط تعدادی قطعات فلزی ثابت و متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطعات متحرک لاستیکی و فلزی و غیرو نظر ما را جلب می کند .به طور متوسط 13000 قطعه مختلف در یک اتومبیل معمولی وجود دارد که حدودا 1500 قطعه ان متحرک بوده با شرایط خاص و با تلرانس خیلی کم که به 0.01 میلیمتر یا حتی کمتر نیز می رسد با یکدیگر کار می کنند حدود شصت ماده مختلف از فولاد و فلزات رنگین گرفته تا مقوا و نایلون و غیره در یک خودرو بکار گرفته شده است قسمت های مختلف خودرو را می توان در هفت گروه اصلی تقسیم بندی کرد

1- سیستم تولید قدرت در این واحد یا همان موتور انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می شود در موتور حرارت ناشی از سوختن هیدروکربورها به بالاتر از 700 درجه سانتیگراد می رسد که به علت بازده مفید سیستم حدود یک چهارم حرارت تولید شده به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و بقیه به صرت انتقال حرارت به محیط گرم کردن اب و خروج گازهای حاصل از احتراق از اگزوز تلف می شود در یک موتور حدودا 120 تا 150 قطعه متحرک وجود دارد که نیاز به روغنکاری دارند تا بتوانند بدرستی وظیفه خود را انجام دهند با وجود این عمر مفید یک خودرو به طور متوسط 8 سال کار و یا پیمودن 150000 کلیومتر مسافت است

engine

بیشتر بدانید 

 

2- سیستم انتقال قدرت وظیفه سیستم انتقال قدرت این است که قدرت تولیدی موتور را

به چرخها انتقال دهد که سیستم انتقال قدرت شامل قسمتهای زیر است :

transmission

الف: جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت که با ثابت بودن قدرت سرعت دلخواه را در موقعی

 که مقاومت جاده اندک است و یا گشتاور دلخواه را در موقعی که مقاومت مسیر حرکت زیاد

 است فراهم می کند.

gearbox

ب : کلاچ که عامل قطع و وصل قدرت است و قدرت موتور را با گیربکس قطع می کند و امکان

تعویض دنده را فراهم می کند باید دانست که برای حرکت در شهرهای بزرگ به ازای پیمودن

 هر یکصد کیلومترمسافت بیش از 700 بار عمل تعویض دنده یا کلاچ انجام می شود.

clutch

بیشتر بدانید

 

3- سیستم فنربندی و تعلیق در اتومبیلهای جدید دستگاه فنربندی و تعلیق در هر دقیقه بیش

 از 1000تا 1200 بار نوسان می کنند تا اطاق و شاسی ,سرنشینان را در معرض ضربه های

 ناشی از ناهمواری های جاده قرار ندهد و اسایش سرنشینان خودرو را فراهم کند و تسلط

راننده بر خودرو نیز افزایش یابد .

suspension

suspension

بیشتر بدانید

 

4- سیستم چرخ بندی و ترمزها به طور متوسط در هر 90000 کیلومتر مسافت پیموده شده یا

 هر شش سال کار خودروها هر چرخ حدود 95 میلیون بار چرخش می کند هر بار که سیستم

 ترمز نیرو صرف می کند تا یک اتومبیل با سرعت 90 کیلومتر در ساعت را متوقف نماید بر اثر

اصطکاک گرمایی تلف می شود که می تواند یک لیتر اب را به جوش اورد .

 

بیشتر بدانید

 

5- سیستم شاسی و اطاق  شاسی و بدنه اتومبیل ها جدید طوری ساخته می شود که بتواند

 کلیه قطعات دیگر را نگهداری کند در بدنه اتومبیلهای متوسط حدود 40 متر مربع ورق فولادی

 با ضخامت0.4 تا 1.2 میلیمتر به کار میرود تا بتواند تنشهای مختلف را بخوبی تحمل کند

بیشتر بدانید

 

6- سیستم هدایت و فرمان نیروی متوسطی که لازم است تا بتوان اتومبیلی را در یک پیچ

معمولی هدایت کرد بین 5 تا 10 کیلوگرم می باشد ولی سیستمهای جدید فرمان این نیرو را به

حدود 30 گرم تقلیل می دهند .

 

بیشتر بدانید

 

7- سیستم مدارات الکتریکی از باطری های 6 و 12 و 24ولتی برای راه اندازی و روشن کردن

موتور استفاده می شود سیستم جرقه زنی ولتاژ باطری را تا 30000 ولت افزایش داده برای

جرقه زنی موتور اماده می کند در این گروه همچنین چراغهای روشنایی و علایم ،برف پاکنها و

بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده است 

باتری

 بیشتر بدانید

 

 

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

کارگاه عمومی

جلسه اول - قسمت دوم

انواع خودرو

معروف ترین تقسیم بندی خودروهای شخصی

بر اساس شکل ظاهری

۱- سدان (sedan ):سدان یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحا صندوق دار میگویند که دارای سقف ثابت .صندوق عقب مجزا ودوردیف صندلی بوده ومیتواند دو در یا چهار در باشد.سدان متداول ترین شکل طراحی بدنه خودرو میباشد.به عنوان مثال پژو  ۲۰۶ صندوقدار یک خودرو سدان است.

2- هاج بک(Hatch-back ):به خودرویی میگویند که صندوق عقب آنها تقریبا حذف شده وصندوق عقب وشیشه عقب خودرو یکی بوده وبه صورت عمودی باز میشود.معمولا با باز کردن این در¸علاوه بر فضای بار به داخل خودرو نیز دسترسی وجود دارد.به عنوان مثال خودروی 206 یک هاچ بک است.

 

۳- لیفت بک(Lift-back ):این فرم خودرو حالتی بین سدان و هاچبک است.یعنی صندوق از نظر ظاهری مجزا است ولی از نظر باز شدن در صندوق شبیه هاچ بک است.وشیشه عقب با درصندوق پیوست است .به عنوان مثال سیتروئن زانتیا یک لیفت بک است.

 

4- فست بک (Fast-back):به حالت خاصی از سدان میگویند به گونه ای که سقف با یک شیب ملایم وپیوست به سمت عقب خودروپائین می آید ب طوری که سقف و صندوق عقب دو جزءمتمایز به حساب نیایند .به عنوان مثال مرسدس بنز CLS یک خودرو فست بک است.

 

5-SUV  : معمولا دارای دو ردیف صندلی بوده ومحفظه بار درعقب آخرین ردیف صندلی ها است.سیستم تعلیق قوی ,قابلیت تردد درمناطق ناهموار ,ظرفیت حمل بار بالا,توان بالای موتور ,ارتفاع بلند شاسی و قابلیت دو دیفرانسیل بودن (4WD )از وی‍ژگیهای آنهاست .مثال نیسان رونیز یک suv است

6-MPV  :خودروهای چند منظوره یا ون به خودروهایی گفته میشود که با هدف بهره گیری از حداکثر فضای داخلی جهت حمل بار یا مسافر طراحی شده اند .نوع شخصی این خودروها اکثرا دماغه دار ونوع تجاری آنهابدون دماغ است.مثال کیا کارنیوال یک خودرو MPVاست

7- وانت(Pick-up):به خودروهایی گفته میشود که محل بار روباز میباشد و کابین جداگانه برای راننده وسرنشین در نظر گرفته شده است .این خودرو میتواند بصورت شخصی یا تجاری باشد.ومعمولا نوع شخصی آن چهار در داشته وظرفیت چهار یا شش سرنشین را دارد.که دوکابین نامیده میشودبه عنوان مثال تویوتا هایلوکس یک وانت است.

بیشتر بدانید


????? ????
+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 

کارگاه عمومی

جلسه اول  قسمت دوم  بخش تولید قدرت

انواع موتور


۱- انواع موتور از نظر احتراق

 

الف: موتورهاي احتراق خارجي (برون سوز)

در اين نوع موتوركه در گذشته از آن استفاده مي شدسوخت در خارج از موتور مصرف شده و انرژي حاصل از آن آب موجود در ديگ مخصوص را به بخار تبديل كرده و از نيروي بخار براي به حركت در آوردن موتور استفاده مي شد مانند لوكوموتيو بخار-توربين بخار

 

کلیک کنید تا در مورد اولین موتور بخار بیشتر بدانید

 

ب: موتورهاي احتراق داخلي (درونسوز)

در اين نوع موتورها كه امروزه استفاده مي شود سوخت داخل حفظه احتراق سيلندر سوخته و ايجاد قدرت مي نمايد

 

کلیک کنید تا بیشتر بدانید


۲- انواع موتور از نظر سوخت مصرفی

الف : بنزيني (اتو)

اتو یک مهندس آلمانی بود که در سال 1875 میلادی، اختراع یک موتور درون سوز چهار زمانه و گازی را ثبت کرد. اتو مخترع سیکل چهار زمانه نبود، اما اولین فردی بود که طراحی موفقی از آن ارائه داد و به ثبت رساند. موتورهای گازی و روان اتو، قبل از جنگ جهانی اول، به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، اما پس از آن جای خود را به نسل بعدی یعنی موتورهای بنزینی دادند.

مخترع موتور چهارزمانه

ب: گازوئيلي (دیزل)

مهندسی آلمانی بنام رودولف دیزل اعلام كرد اگر هوا تا حد معینی فشرده شود و به محفظه سیلندر فرستاده شود سپس سوخت به اتاق احتراق تزریق شود ،مجموعه ( خود به خود دراثر گرمای ایجاد شده توسط فشار هوا) محترق خواهد شد و نیازی به شمع نخواهد بود. در فوریه ۱۸۹۲ دیزل طرح خود را به اداره ثبت اختراعات ارسال كرد و حدودا یك سال بعد حق امتیاز آن را به عنوان " یك روش جدید در موتورهای احتراق داخلی دریافت كرد سپس با همكاری شركت فردریك كروپ و چند شركت سازنده دیگر شروع به آزمایش و ساخت مدل عملی موتور خود شد. در سال ۱۸۹۳ اولین نمونه از موتور خود را ساخت . (تقریبا همزمان با دریافت حق ثبت ) بازده این موتور ۲۶ درصد بود. ( لازم به ذكر است كه بازده موتورهای بخار كه در آن سالها در اوج محبوبیت بودند فقط ۱۲ درصد بود و موتورهای بنزینی هم كاملا متداول نشده بودند) و سرانجام در سال ۱۸۹۷ اولین موتور دیزلی كه قابل استفاده برای مصارف عمومی بود به جهان عرضه شد .

مخترع موتور دیزل

ج: گازي(دوگانه سوز)
این نوع موتورها در ابتدا از نوع مكش طبيعی بودند و گاز به ‌وسیله میکسچر با هوا تركيب ميشد. اما امروزه از توربوشارژر استفاده می كنند و گاز درون راهگاه ورودی تزريق ميشود. فشار تزريق گاز بايد اندكي بالاتر از فشار مکش هوا باشد.بنابراين فشار تقريبي تزريق درحدود bar 5- 3 ميباشد.
در اواخر دهه1970 و اوايل دهه1980، فعاليتهاي بين المللي مهمي در مورد خودروهاي با سوخت گاز طبيعي آغاز شد. در سال1979 ، نيوزلند از اولين كشورهايي بود كه از خودروهايي با گاز طبيعي استفاده كرد.

د: هیدروژنی

در اين‎‎ خودروها باالكتروليز هيدروژن با اكسيژن‎ الكتريسيته‎‎‎ به دست‎ مي‎ آيد كهاز برق‎ حاصل‎ آن‎ براي‎ حركت‎ خودرو استفاده‎ مـي‎ شود.
پيش‎ بيني‎‎‎ مي شود خودروهاي‎ پيل‎ سوختي از سال‎ 2012 تجاري‎ شود و به‎‎ صورت‎ انبوه در آمريكا و ژاپن‎‎ از اين خودروها استفاده‎ شود.

ه: هیبریدی

يك مهندس آمريكائي به نام H.Piper در 23 نوامبر 1905 يك ماشين هيبريدي ساخت كه قادر بود در طي 10 ثانيه تا 25 مايل شتاب بگيرد. موتور اين خودرو تركيبي از موتور بنزيني و موتور الكتريكي بود كه امروزه به عنوان موتور هيبريدي شناخته مي‌شود. Piper در سه سال و نيم بعد، اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پيشرفت سريع موتورهاي احتراق داخلي با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره، همچنين قابليت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پايين بودن قيمت سوختهاي فسيلي و مطرح نبودن آلودگي محيط زيست، سبب عدم توجه به اين نوع خودروها شد. در پي بحرانهاي نفتي سالهاي 1970 دوباره اين خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولي تا سال 1990 كه كار اصولي با مشاركت PNGV (Partnership for a New Generation Vehicle) در آمريكا آغاز گرديد، اين خودروها به طور جدي پيگيري نشدند

بیشتر بدانید


۳- انواع موتور از نظر سیکل کاری

الف : دو زمانه

· موتور های دو زمانه سوپاپ ندارند ، که همین امر ساختمان آنها را ساده تر و وزنشان را کمتر کرده است .

· در موتور های دوزمانه به ازای هر دور چرخش میل لنگ یک حرکت انبساط داریم در حالیکه در موتور های چهار زمانه به ازای دو دور چرخش میل لنگ یک حرکت انبساط داریم که این به موتور های دوزمانه قدرت فزآینده قابل توجهی می دهد .

· موتور های دوزمانه در هر جهتی می توانند کار کنند که آن می تواند در بعضی دستگاه ها مانند اره های زنجیری مهم باشد .

 

File:Arbeitsweise Zweitakt.gif

 

کلیک کنید تا بیشتر بدانید

 

ب: چهار زمانه

در این موتورها، برای روشن ماندن خودرو باید چهار مرحله حرکت پیستون انجام بگیرد. به مجموع چهار مرحله ( دو دور چرخش میل لنگ) یک سیکل گفته می شود.

 

كليك كنيد تا بيشتر بدانيد

 


۴- انواع موتور از نظر تولید حرکت

الف:  پيستوني

این نوع موتور با سوزاندن سوخت درون سیلندر و انتقال فشار گاز حاصل از احتراق به میل لنگ و تبدیل حرکت رفت و برگشتی به حرکت دورانی کار تولید می‌کند

ب: دوار

موتور دورانی یک موتور احتراق داخلی است ولی کاملا متفاوت با موتور های مرسوم پیستونی کار می کند.در یک موتور پیستونی حجم مشخصی از فضا (سیلندر) متناوبا چهار کار متفاوت را انجام می دهد.مکش،تراکم،احتراق،و خروج دود.موتور دورانی همین کار را انجام می دهد اما هر کدام در جای مخصوص خوذ انجام می شود و این شبیه این است که برای هر کدام از چهار مرحله یک سیلندر جداگانه داشته باشیم و پیستون به طور پیوسته از یکی به بعدی حرکت کند.

The Engine Animation

 


۵- انواع موتور از نظر چینش سیلندرها

الف: رديفي

در یک موتور ردیفی وقتی از جلو نگاه می کنیم سیلندر اول شماره 1 است و سیلندر 4 در آخر است

 

 

ب: جناقي یا  وی شکل

موتور V نوعی پیکربندی متداول برای موتورهای احتراق داخلی می باشد. که در آن پیستونها طوری قرار گرفته اند که وضعیت ظاهری هنگامی که از امتداد میل لنگ آنها را نگاه می کنیم شکل حرف V را تداعی می کنند. پیکربندی V، طول و همینطور وزن کلی موتور را در مقایسه با موتورهای خطی کاهش میدهد

 

 موتور Vشكل

كليك كنيد تا بیشتر بدانید

 

 ج: خوابيده (مسطح):

(اغلب با نام افقی یا باکسر معروف است) 

 در این حالت سیلندرها به صورت دو سری در مقابل هم (180 درجه) قرار مى گیرند.

د: ستاره اي

 

بیشتر بدانید

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 

کارگاه عمومی

جلسه اول قسمت سوم بخش تولید قدرت

اجزای اصلی یک موتور ساده

 

پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت

دارد و زمانهای موتو ر را به وجود می اورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را

تحمل می کند.

File:Piston.gif

2- شاتون موتور : شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده ,باعث

تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد .

3-سیلندر موتور : استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از

طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند.

 

4- میل لنگ موتور میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به

صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند .

 

5- شمع موتور شمع موتور وسیله ای است متشکل از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ

زیاد ایجاد شده به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط

متراکم شده سوخت را منفجر می کند .

6-سوپاپ موتور قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر

قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند.

7- سرسیلندر موتور سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته

می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و

غیره قرار دارد .

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

کارگاه عمومی

جلسه اول  قسمت چهارم بخش تولید قدرت

طرز کار موتور

(چهار عمل اصلی در موتور بنزینی)

 

چرخه کار موتور

اعمال یا رویدادهایی که در موتور شمع دار انجام می شود به چهار بخش یا حرکت پیستون

تقسیم میشود این حرکتها عبارتند از مکش ،تراکم ،انبساط و تخلیه هر حرکت از نقطه مرگ

بالایی به پایینی است در موتورهای چهار زمانه یک چرخه کامل از رویداد ها در سیلندر

مستلزم دو دور چرخش کامل میل لنگ است

موتورها

زمان مکش: در حین حرکت مکش در موتور شمع دار سوپاپ بنزین (هوا) باز می شود و پیستون به طرف پایین حرکت میکند در نتیجه در بالای پیستون خلا جزئی ایجاد می شود فشار جو مخلوط هوا سوخت را از طریق دریچه بنزین به درون سیلندر سرازیر میکند وقتی پیستون از نقطه مرگ پایینی میگذرد سوپاپ بنزین بسته می شود در نتیجه بخش بالایی سیلندر درزبندی می شود

زمان تراکم:پس از عبور پیستون از نقطه مرگ پایینی حرکت رو به بالای ان اغاز می شود و هر دو سوپاپ بسته می شوند پیستونی که بسمت بالا می رود مخلوط هوا – سوخت را متراکم می کند وان را به فضای کوچکتری بین سطح بالایی پیستون و سرسیلندر محدود می سازد این فضا را محفظه احتراق می نامند در موتورهای شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراکم می شود که حجم ان به یک هشتم حجم اولیه یا کمتر برسد میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت را نسبت تراکم می نامند نسبت تراکم بین حجم اولیه به نسبت مخلوط ثانویه را نسبت تراکم گویند.اگر حجم مخلوط پس از تراکم به یک هشتم حجم اولیه برسد ان گاه نسبت تراکم 8 به 1 خواهد شد .

زمان انبساط :وقتی در پایان حرکت تراکم پیستون به نقطه مرگ بالایی می رسد شمع جرقه  می زند گرمای حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراکم را مشتعل می سازد این مخلوط به سرعت میسوزد و دمای زیادی تا حدود 2500 درجه سانتیگراد تولید می شود و همین افزایش فشار پیستون راپایین می راند شاتون این نیرو را به میل لنگ انتقال می دهد و میل لنگ میچرخد تا چرخهای خودرو را بچرخاند

زمان تخلیه: وقتی در حرکت انبساط پیستون به نقطه مرگ پایینی نزذیک می شود سوپاپ دود باز میشود پیستون پس از عبور از نقطه مرگ پایینی دوباره بالا می رود گازهای حاصل از احتراق از دریچه دود خارج می شوند وقتی پیستون به نقطه مرگ بالای نزدیک می شود سوپاپ بنزین باز می شود وقتی پیستون از نقطه مرگ بالایی می گذرد و حرکت به طرف پایین را اغاز میکندسوپاپ دود بسته می شود و حرکت مکش دیگری اغاز می شود و کل چرخه – مکش-تراکم –انبساط و تخلیه تکرار می شود . تا وفتی موتور روشن است این اعمال همه سیلندر ها تکرار می شوند

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 

کارگاه عمومی

جلسه اول قسمت پنجم بخش تولید قدرت

طرز کار موتور

(چهار عمل اصلی در موتور دیزل)

 

 

  • زمان تنفس:

پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد.

  • زمان تراکم:

پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می‌کند و در حالیکه هر سوپاپ بسته‌اند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می‌گردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر می‌رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

  • زمان قدرت:

در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته‌اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می‌رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می‌گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود ۳/۲ از زمان قدرت ادامه پیدا می‌کند.

فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می‌راند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌شود و موجب گردش میل‌لنگ می‌گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش می‌یابد.

  • زمان تخلیه:

با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت ، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می‌کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می‌گردد. سیکل موتور دوزمانه دیزل در این نوع موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای تازه، نظیر آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد. و به جای آن در فاصله معینی از سه سیلندر، مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شده است. که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را می‌بندد، اصول کار این موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میل‌لنگ اتفاق می‌افتد.

انیمیشن موتور دیزل و اطلاعات تکمیلی

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

کارگاه عمومی

جلسه اول قسمت پنجم بخش تولید قدرت

علل چند سیلندر ساختن موتورها

و

ترتیب احتراق

 

۱- افزایش قدرت و گشتاور

با افزایش تعداد سیلندر توان موتور افزایش مییابد در عین حال مصرف موتور نیز بالا میرود

۲- کم کردن فاصله احتراق

هر قدر فا صله احتراق بین سیلندرها کم شود از استهلاک ، سروصدا و نسبت مصرف موتور کاسته میشود.این فاصله با تقسیم ۷۲۰ درجه بر تعداد سیلندر مشخص میشود.بنابراین در یک موتور ۴ سیلندر هر سیلندر بعد از ۱۸۰ درجه از سیلندر قبلی کار انجام می دهد.

ترتیب احتراق

ترتیب احتراق

ترتیب احتراق عبارت است نوبت اشتعال سوخت متراکم شده در سیلندر .

در یک موتور ردیفی وقتی از جلو نگاه می کنیم سیلندر نزدیک پروانه شماره 1 است و سیلندر 4 نزدیک فلایویل است .

موتورهای احتراقی در سه نوع 4 سیلندر – 6 سیلندر – 8 سیلندر – رایج است .

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر ردیفی 2_4_3_1

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر خوابیده 2_3_4_1

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر خورجینی 2_4_3_1

ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر ردیفی 4_2_6_3_5_1

ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر خورجینی 6_3_5_2_4_1

ترتیب احتراق موتور 8 سیلندر ردیفی 4_7_3_8_5_2_6_1

ترتیب احتراق موتور 8 سیلندر خورجینی 8_7_3_6_2_4_5-1

( ترتیب احتراق های ذکر شده برای همه اتومبیل ها نیستند ولی معمول ترند )

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 

قطعه شناسی تصویری در خودرو 

 

 

 

 

 

 

+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 

کارگاه عمومی

جلسه دوم  قسمت اول

چگونگی عملکرد موتورهای انژکتوری بنزینی(پراید)

يکي از مهترين مسايلي که هميشه مورد توجه بوده کاهش مصرف سوخت و کم کردن آلايندگي موتورها و استفاده بهينه بوده و به همين خاطر طراحان خودروها چه در طراحي موتور و چه در طراحي بدنه هميشه اين مسائل را در نظر دارند.
در همين راستا يکي از دستاوردها مهم خودروسازان در دهه 90 ميلادي طراحي و توليد موتورهاي EGI بود که اين موتورها در کشورهاي پيشرفته به سرعت جاي موتورهاي کاربراتوري را گرفت .

موتور EGI يا انژکتوري

کلمه EGI مخفف Electronic Gasoline Injection به معناي تزريق الکترونيکي سوخت است .طرز کار اصلي اين سيستم استفاده از مخلوط بهينه سوخت و هوا در شرايط کارکرد مختلف موتور و بستگي به شرايط است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث افزايش قدرت و کاهش قابل توجه گازهاي آلاينده هوا نيز مي گردد .
به طور مثال يک موتور ۱۳۰۰سي سي معمولي در شرايط مطلوب داراي قدرتي در حدود ۶۰تا ۷۰اسب بخار با مصرف ۹ تا ۱۱ليتر در 100 کيلومتر هست  اما موتور پراید انژکتوري با گنجايش حدود ۱۳۰۰سي سي داراي قدرتي در حدود ۷۰ اسب بخار هست و مصرفي در حدود ۷ ليتر در 100 کيلومتر هست . به علاوه ميزان آلايندگي اين موتور از يک موتور کاربراتوري ۱۰۰۰ سي سي هم کمتر هست . چنين اختلاف فاحشي در قدرت و مقدار مصرف به اين علت است که بازده موتور بستگي کاملي به نسبت هوا و سوخت دارد . در يک موتور کاربراتوري در شرايط مختلف رانندگي نسبت سوخت و هوا ثابت است و تنها با دستکاري مکانيکي مي توان آن را تغيير داد اما تفاوت اصلي موتور انژکتوري در همين جاست که با توجه به شرايط مختلف ،بار زياد ،استارت سرد ،شتاب مثبت يا منفي نسبت سوخت و هوا همواره در بهترين شرايط قرار دارد.

نحوه عملکرد انژکتور

انژکتور به سه قسمت اصلي تقسيم مي شود.
1-سيستم مربوط به هواي ورودي به موتور
2- سيستم سوخت رساني
3-سيستم کنترل که شامل يک کامپيوتر مرکزي که به اختصار PCM يا ECU ناميده ميشود و تعدادي سنسور براي مشخص کردن وضعيت موتور .

سيستم هواي ورودي :

هواي ورودي ابتدا از مجرايي گذشته و وارد محفظه فیلتر مي شود و سپس از مجموعه دريچه گاز مي گذرد پدال گاز به دریچه گاز متصل است یک سنسور به دريچه گاز متصل است و مقدار فشرده شدن پدال گاز را به ECU گزارش مي کند.
                                                                     
 
 
موتور پله ای در این مجموعه مستقل از پای راننده هوا را با فرمان ECU در مواقع لزوم کم یا زیاد میکند .
 
           
 
هوا پس از عبور از دريچه گاز وارد مخزن آرامش مي شود در اين محفظه نوسان فشار هوا از بين رفته و میزان دمای آن و خلا موجود در محفظه اندازه گیری میشود. سپس هوا در اختيار سيلندري که در حال مکش است قرار مي گيرد . به اين ترتيب  هوا وارد منيفولد سيلندر در حال مکش شده و درست قبل از ورود به سيلندر مقدار سوخت مورد نياز که توسط ECU کنترل مي شود از سوزن انژکتور با فشار تزريق مي شود سوخت در اين حالت به صورت پودر در مي آيد.
و سپس مخلوط سوخت و هوا وارد سيلندر مي شود. طراحي مسيرهاي جريان هوا به گونه اي صورت گرفته که کمترين ميزان فشار و نوسان و يا مقاومت را در برابر جريان هوا داشته باشد.
  
                         
 
سيستم سوخت رساني :
سيستم سوخت رساني عمليات تامين سوخت مورد نياز براي مخلوط شدن با هوا با نسبت و فشار مشخص انجام مي دهد كامپيوتر مركزي براساس اطلاعات به دست آمده از سنسورها مقدار سوخت بهينه را محاسبه مي كند و سيگنالهاي فعال كننده را به انژكتورها ارسال مي كند. ( توجه داشته باشيد كه مقدار سوخت با كم و زياد كردن زمان كار كرد سوزن انژكتور انجام مي شود نه كم و زياد شدن فشار سوخت يا افزايش باز شدن دهانه سوزن ) در اولين مرحله تامين سوخت پمپ بنزين به وسيله سيگنال ارسالي از كامپيوتر مركزي (ECU) فعال مي شود .

    
 
پمپ بنزين معمولا در كنار باك و يا در بعضي از مدلها براي كاهش صدا در داخل باك كار گذاشته مي شود . ( در بيشتر خودروهای ان‍ژكتوري هنگامي كه سوئيچ را روشن مي كنيد صداي پمپ به وضوح قابل شنيدن است كه در صورتي كه بعد از مدت كوتاهي موتور را روشن نكنيد با تامين فشار مورد نياز بنزين در پشت انژكتورها پمپ خاموش مي شود )
 
                            
بنزين مكيده شده ابتدا از يك فیلتر ذرات درشت كه در باك نصب شده عبور مي كند سپس با عبور از فیلتر بسيار ظريف به سمت انژكتورها هدايت مي شود .
 
قبل از مرحله تزريق توسط يك رگلاتور فشار آن تنظيم مي شود .
عمل تزريق سوخت توسط انژكتورها به صورت الكترومغناطيسي و به وسيله سيگنال ارسال شده توسط ECU به سيم پيچ داخل انژكتور صورت ميگيرد كه بعد رسيدن سيگنال به سيم پيچ باعث مغناطيسي شدن آن و باز شدن دهانه نازل و تزريق بنزين مي شود .
 
 
توجه داشته باشيد كه مقدار باز شدن دهانه نازل هميشه ثابت است و مقدار سوخت به وسيله مدت زمان باز بودن دريچه نازل صورت مي گيرد اين زمان توسط ECU كنترل مي شود و دقيقا مطابق با دور موتور است .این سوخت پشت سوپاپ ورودی هرسیلندر به هوا ی در حال ورود تزریق میشود.

واحد باز بيني موتور(ECU)

 

واحد باز بيني موتور که با نام ديگري يعني سيستم مديريت موتور (Engine Management System) نيز شناخته ميشود, قطعه اي الکترونيکي است ,اساسا يک محاسبه کننده و بخشي از سيستم دروني احتراق موتور است که سيگنالهاي متعددي را در موتور مي خواند واز آن اطلاعات, براي کنترل سيستم احتراق استفاده ميکند.
اين وسيله کنترل کننده دقيق عمليات موتور, بهينه کننده مصرف سوخت( اما نه بطور مستقيم) براي ايجاد قدرت بيشتر موتور و در نهايت ايجاد کننده شرايطي براي آلودگي کمتر محيط زيست توسط موتورهاي داراي اين مزيت نسبت به نسل اوليه موتورها (موتورهاي با سيستم کاربراتوري) است.
ECU به دليل درگيري تنگاتنگ با عمليات موزون موتور ( درحد ميلي ثانيه به ميلي ثانيه) ميتواند نتايج مختلفي به همراه داشته باشد که موتورهاي کاربراتوري فاقد انجام آن هستند؛ از قبيل:

▪ کاهش مصرف سوخت

این سیستم تمامی اطلاعات ضروری کارکرد موتور ( نظیر سرعت موتور، بار موتور، درجه حرارت، میزان گشودگی دریچه گاز ) را جهت تطابق دقیق شرایط کارکرد دینامیکی یا ساکن مشخص کرده و بدینوسیله مقدار دقیق سوخت مورد نیاز موتور را تحت شرایط مشخص شده تامین می کند .

▪ افزایش بازده موتور

این سیستم آزادی عمل بیشتری را جهت پر شدن کامل سیلندر ( بازده حجم) و با گشتاور بالاتر فراهم می کنند . این عمل باعث افزایش توان خروجی و نیز بهبود نمودار گشتاور خواهد شد . هم چنین قابلیت تطابق با سیستمهای اندازه گیری جداگانه سوخت و هوا را نیز دارا می باشد .

قابلیت شتابگیری سریع

تمامی سیستمهای انژکتوری خود را با تغییرات بار موتور در هر شرایط کارکرد بدون هیچ وقفه‌ای مطابقت می دهند . .

قابلیت استارت بهتر در هوای سرد

مقدار دقیق سوخت مطابق با درجه حرارت موتور و سرعت استارت مشخص گردیده و امکان استارت سریع و پایداری سیستم موتور در دور آرام را فراهم می کند . در فاز گرم شدن موتور سیستم دقیقا از مقدار مشخصی سوخت جهت راه اندازی سیستم و در پاسخگویی به نیاز دریچه گاز در تامین کمترین مقدار مصرف سوخت استفاده می کنند.

آلودگی خروجی کمتر

در این سیستم مخلوط سوخت – هوا تاثیر مستقیمی بر  گازهای خروجی از اگزوز خواهد داشت . دقت کارکرد سیستمهای جدید امکان ثابت نگهداشتن شکل مخلوط سوخت – هوا را فراهم آورده است .

 

 
 
+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

کارگاه عمومی

جلسه دوم قسمت دوم

چگونگی عملکرد موتورهای انژکتوری بنزینی(پراید)

سنسورها

 

۱- سنسور دور موتور و موقعيت ميل لنگ

- محل نصب بر روي پوسته كلاچ
این سنسور میزان دور موتور را به راننده و ECUگزارش میکند.
 
       
         ۲- سنسور فشار و دماي هواي ورودي منيفولد
 

                                                 Map sensor  

محل نصب : روی مخزن آرامش
این سنسور میزان فشار (خلا)داخل منیفولد و دمای هوای واردشده به منیفولد
(نه دمای محیط) را اندازه گیری و به  ECU  گزارش میکند.
  
             ۳- سنسور دماي آب
محل نصب :در مسیر عبور آب به سمت بخاری اتاق(زیر منیفولد هوا) یا کنار ترموستات
این سنسور میزان دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری و به ECUگزارش میکند.
          
نکته : در پراید گزارش دما به راننده توسط فشنگی آب انجام میشود.
محل نصب : کنار ترموستات
                      ۴- سنسور سرعت خودرو
محل نصب : روی پوسته دیفرانسیل
این سنسور میزان سرعت را اندازه گیری و همزمان به راننده وECUگزارش میکند.
    
                     ۵- سنسور دریچه گاز
محل نصب : روی مجموعه دریچه گاز
این سنسور یک پتانسیومتر است که میزان باز شدن دریچه گاز(مقدارهوای در حال ورود) را اندازه گیری و به ECUگزارش میکند.
  
 
                                             ۶- سنسور اکسیژن
محل نصب : روی منیفولد دود
این سنسور میزان اکسیژن موجود در دود خروجی را اندازه گیری و به ECUگزارش میکند.اگر میزان اکسیژن موجود در دود خروجی از استاندارد بیشتر شود  ECU  با کم یا زیاد کردن هوا (توسط موتور پله ای) و بنزین (توسط انژکتور) میزان آلایندگی را کنترل میکند.
     
                 ۶- سنسور ضربه

                                                            

                                        Knock sensor

محل نصب : روی بلوک سیلندر (بین سیلندر ۳و۴)

این سنسور وضعیت احتراق و جرقه زنی را بررسی و به ECUگزارش میکند.اگر میزان ضربه ناشی از احتراق به جداره سیلندر از حد استاندارد بیشتر شود ECUبا تغییر زمان جرقه زنی ضربه را کنترل میکند و احتراق را بهبود می بخشد.

              ۸ - سنسور میل سوپاپ
محل نصب : روی سرسیلندر در قسمت انتهایی میل سوپاپ
این سنسور عملکرد و شکلی شبیه سنسور دور موتور دارد و نقطه هماهنگی بین حرکت میل لنگ و میل سوپاپ را در هر سیکل تولید قدرت به ECUگزارش میکند.
                                    
 
+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 کارگاه عمومی

جلسه دوم قسمت سوم

انتقال قدرت در پراید

 

 
 عموما خودروها از یکی از حالتهای زیر برای انتقال حرکت به چرخها استفاده میکنند:
 
 
                                           ۱- دیفرانسیل جلو
 
                                                                                                                                       
 
                                         
 
                                              ۲- دیفرانسیل عقب
  
 
 
                     ۳- چهار چرخ محرک
 
 
      
   ×× خودروی پراید از مکانیزم اول استفاده میکند  ××
 
           
                    آشنایی با دستگاه انتقال نیرو (انتقال حرکت به چرخها)

در خودرو دستگاههائی لازم است تا نیروی تولید شده موتور را به چرخها منتقل نموده و خودرو را به حرکت در آورد و یا در موقع توقف های کوتاه نیروی موتور را از چرخها قطع نماید. برای انتقال نیروی موتور به چرخها ، بین موتور و چرخها دستگاه مختلفی به نام دستگاههای انتقال نیرو واقع شده است.
دستگاههای انتقال نیرو شامل دستگاهها و قطعاتی هستند که بین موتور و چرخها قرار گرفته و نیروی حاصله موتور را پس از تغییر و تبدیل به چرخها منتقل و سبب حرکت خودرو می گردند. محور حرکت بستگی به سیستم خودرو ممکن است در چرخهای عقب و یا چرخهای جلو قرار گرفته باشد.
دستگاه انتقال به ترتیب بعد از موتور عبارتند از:

  • دستگاه کلاچ
  •  جعبه دنده 
  •  دیفرانسیل

                                                        transmission

 
دستگاه کلاچ

کلاچ برای قطع و وصل نیروی موتور به گیربکس به کار می رود.حرکت اتومبیل از حال سکون باید به نرمی صورت گیرد پس ارتباط بین موتور و گیربکس باید به تدریج بر قرار شود. تعویض دنده در حرکت و یا خلاص کردن دنده به منظور توقف خودرو نیز از وظایف کلاچ است.
به طور کلی وظایف کلاچ عبارتند از:

  • انتقال قدرت مطمئن بدون لرزش
  • قطع و وصل حرکت در مواقع لزوم

                                                      

clutch

قطعات کلاچ

  • پدال
  • دو شاخه کلاچ
  • بلبرینگ کلاچ
  • دیسک کلاچ
  • صفحه کلاچ

نحوه عمل دستگاه کلاچ
توسط فشار پای راننده به پدال کلاچ نیروی وارده از طریق اهرم بندی یا فشار هیدرولیکی به دو شاخه کلاچ  سپس به بلبرینگ کلاچ آنگاه به فنرخورشیدی دیسک کلاچ منتقل شده و در نتیجه صفحه فشار دهنده به عقب کشیده شده و صفحه کلاچ از فلایویل جدا و در نتیجه انتقال نیروی موتور به گیربکس قطع می‎شود و با رها کردن مجدد پدال کلاچ ، فنرخورشیدی و صفحه فشار دهنده دیسک ، صفحه کلاچ را مجدداً به فلایویل محکم چسبانده و در نتیجه نیروی موتور انتقال پیدا می کند.

عیوب کلاچ، نحوه تشخیص  آنها

  • فرسایش  بلبرینگ کلاچ                                                                   در اثر نیم کلاچ گرفتن زیاد و استفاده بی مورد از پدال و قرار دادن پا روی آن ناشی می شود. در این حالت هنگام کلاچ گرفتن صدای بلبرینگ قابل شنیدن است.
  • فرسایش لنت (صفحه کلاچ)
    در اثر نیم کلاچ گرفتن زیاد و استفاده بی مورد از پدال و قرار دادن پا روی آن اتفاق می افتد . بروز این عیب باعث بکسباد کردن کلاچ  می گردد. یعنی در این حالت موتور با سرعت طبیعی می چرخد اما خودرو به طور مناسب شتاب نمی گیرد و در سربالایی ها حرکت آن آهسته می شود.
  • اشکال در آزاد شدن صفحه کلاچ هنگامی که پدال کاملا فشرده است
    این اشکال ممکن است به واسطه یک یا چند عامل مختلف مثل رگلاژ نبودن سیم کلاچ یا فرسودگی فنر خورشیدی باشد.از  علائم این اشکال جا نرفتن یا مشکل جا رفتن دنده ها است هنگامی که خودرو ایستاده و موتور روشن است و همچنین هنگامی که دنده جا می رود همراه با صدا و تکان خودرو است.

 

 جعبه دنده

جعبه دنده بر روی خودرو بلافاصله بعد از کلاچ واقع شده و نیرو را از کلاچ گرفته و به محورها و یا سایر قسمتهای دستگاه انتقال می رساند. جعبه دنده قادر است مانند کلاچ نیروی موتور را قطع و وصل نماید و همچنین می تواند دور و قدرت موتور را به قدرت و سرعتهای مختلف تبدیل نماید. راننده خودرو به کمک دسته دنده می تواند در وضعیتهای مختلف سرعت و قدرت لازم را به چرخها بدهد (دنده های 1 و 2 و 3 و ...)  همچنین جعبه دنده قادر است شرایطی را فراهم نماید تا مواقعی که لازم است خودرو به طرف عقب حرکت نماید.

 

 

 انیمیشن یک گیربکس را ببینید

 

دیفرانسیل 

 
 
دیفرانسیل سه وظیفه اصلی دارد :
1- نیروی موتور را تغییر جهت داده و به چرخ ها می رساند .(در پراید تغییر جهت نیرو اتفاق نمی افتد)
2- بعنوان آخرین مرحله تغییر دور و گشتاور عمل کرده و دور را کاهش می دهد .
3- نیرو را به شکلی به چرخ ها می رساند که هر کدام بتوانند با سرعتهای متفاوت بچرخند ( و دیفرانسیل نامش را از همین مورد گرفته است . )

چرا به دیفرانسیل نیاز داریم :

چرخ ها مخصوصا زمانی که اتومبیل دور می زند با سرعتهای متفاوتی می چرخند . بطوری که چرخهایی که به سمت داخل پیچ هستند مسافت کمتری نسبت به چرخهایی که سمت خارج پیچ هستند می پیمایند . از آنجایی که سرعت برا برست با مسافت طی شده تقسیم بر مدت زمان طی مسافت ، چرخهایی که مسافت کمتری می پیمایند با سرعت کمتری می چرخند.
و نیز می دانیم که چرخهای جلو و عقب مسافتهای گوناگونی را می پیمایند .
برای چرخهایی که نیرو به آنها منتقل نمی شود مشکلی پیش نمی آید . زیرا به یکدیگر متصل نیستند و می توانند بطور مستقل از یکدیگر بچرخند . اما چرخهایی که نیرو به آنها منتقل میشود دو به دو به یکدیگر متصل اند و هر دو نیروی شان را از یک موتور وگیربکس واحد می گیرند .
اگر اتومبیل دیفرانسیل نداشته باشد چرخ ها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی می چرخند و چرخش اتومبیل با دشواری مواجه می شود . در اینصورت یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد . که می دانیم برای این کار نیروی زیادی لازم است . این نیرو از طریق اکسل از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می کند . علاوه بر این موجب سایش تایر ها می شود .
 
 در خودروی پراید جعبه دنده و دیفرانسیل در یک مجموعه  ساخته شده است.
 
           گیربکس و دیفرانسیل پراید
 
                                     
 
 
 
+ ????? ??? ??  ????   ????   | 

 

اجزای یک گیربکس سه دنده

 

 

+ ????? ??? ??  ????   ????   |